Zarządzanie kryzysowe w branży spożywczej – jak unikać szkód?

Zarządzanie kryzysowe w branży spożywczej – jak unikać szkód?

Bez względu na to, jak skomplikowany lub prosty jest cały proces produkcyjny żywności, to zawsze na pewnym etapie mogą pojawić się problemy lub awarie. Programy zarządzania kryzysowego są dziś niezbędnym narzędziem dla organizacji. Odpowiednie reagowanie pozwala zmniejszyć koszty i uniknąć nadszarpnięcia reputacji firmy.

Kto powinien zajmować się zarządzaniem kryzysowym?

Zespoły zarządzania kryzysowego powinny obejmować kierownictwo wyższego szczebla oraz przedstawicieli każdej grupy pracowników zaangażowanych w:

  • produkcję,
  • dystrybucję,
  • sprzedaż,
  • marketing,
  • PR.

Informacje o tym, w jaki sposób można skontaktować się z każdą osobą w dowolnej godzinie, powinny być dostępne dla wszystkich osób biorących udział w projekcie. Jest to o tyle istotne, że nieprzewidziane sytuacje mogą zdarzyć się o każdej porze dnia i nocy, dlatego ułatwione komunikowanie się kluczem do podjęcia szybkich i skutecznych działań.

Osoby, które są zainteresowane kursem z zakresu Food Defense, czyli obrony żywności i zarządzania kryzysowego, więcej informacji znajdą na stronie https://szkolenia.bureauveritas.pl/szkolenie/h12-warsztaty-food-defense-obrona-zywnosci-i-zarzadzanie-kryzysowe/.

Etapy przełamania kryzysu

1. Identyfikacja problemu 

Może się to wydawać oczywiste, ale zdarzały się przypadki, w których dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa żywności nie były wystarczająco kompleksowe lub dokładne, a kryzys niepotrzebnie przedłużał się i powodował większe szkody.

2. Określenie ryzyka i potencjalnych szkód 

Ustalenie, jak istotny jest problem i jak bardzo może eskalować, jest niezwykle ważnym krokiem. Inaczej reaguje się na sytuację, która wiąże się z nieodpowiednim nadrukiem na etykietach lub kiedy może dojść do poważnej choroby u konsumentów. Dokładna ocena ryzyka jest niezbędna do skutecznego zarządzania kryzysem.

3. Wdrożenie działania naprawczego 

Wymaga to wkładu całego zespołu. Brak odpowiedzi może powodować poważne problemy dla firmy, takie jak procesy sądowe i działania regulacyjne. Konieczne jest nie tylko podjęcie działań zapobiegających, ale także ocena zarządzania kryzysowego i dokonanie w nim zmian w razie potrzeby.

Partner serwisu

escape room trójmiasto