Budowa jachtów – jaki materiał
Wybierając materiał do zagadnienia jakim jest budowa jachtów poruszam się w obrębie trzech grup materiałów:
- drewno,
- stal
- kompozyt.
Jest to wybór zasadniczy, który będzie potem wpływał na rodzaj, wielkość i konstrukcje jachtu. W zależności od dokonanego wyboru będziemy mogli dokonywać kolejnych wyborów. Ogólnie z punktu widzenia historycznego budowa jachtów jako gałąź przemysłu wpierw wykorzystała drewno jako surowiec powszechnie dostępny, stosunkowo łatwy w obróbce, odpowiednio wytrzymały i zapewniający odpowiednie własności nautyczne. Następnie w historii wodniackiej myśli technicznej, wraz jej rozpowszechnieniem pojawiła się stal. W różnej formie zawładnęła i przez pewien czas zdominowała myśli konstruktorów. Większa wytrzymałość i możliwość dowolnego kształtowania spowodowała, że stała się ona podstawowym materiałem do budowy statków i jachtów. Następnie przyszedł czas na kompozyty, które zawładnęły sercami żeglarzy i konstruktorów. Budowa jachtówz kompozytów jest:
- tania,
- szybka,
- powtarzalna,
- względnie prosta (w porównaniu z drewnem).
Stąd też popularność tego materiału w przemyśle stoczniowym. Stal w dalszym ciągu pozostała podstawowym materiałem przy budowie dużych jednostek, ale w przypadku jachtów turystycznych kompozyty zdominowały rynek. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienie z jachtem motorowym, czy napędzanym przy pomocy żagli. Zarówno trimarany, katamarany jak i jachty mono kadłubowe (jednokadłubowe) wszystkie one mogą i są wykonywane przy użyciu kompozytów. Możemy przyjąć, że współczesne jachty turystyczne i sportowe powstają przy użyciu materiałów z tej grupy. Pozostałe materiały zeszły na drugi plan i są wykorzystywane do budowy przy specyficznych wymaganiach. Drewno dalej pozostaje w użyciu i to nie tylko jako materiał wykończeniowy, ale dotyczy to raczej małych konstrukcji otwarto pokładowych lub używane jest podczas samodzielnej budowy. Ze względu na możliwość rozłożenia pracy w czasie jest ono częstym wyborem w przypadku budowania jachtu w warunkach domowych. W przypadku konstrukcji z włókna szklanego i żywicy proces powstawania kadłuba musi przebiegać w określonych warunkach oraz założonym czasie. Nie ma miejsca na nieprzewidziane przerwy. W przypadku jachtu drewnianego możemy w każdej chwili zaprzestać prac i wrócić do niej gdy pojawi się sposobność. Natomiast stal jest w dalszym ciągu wykorzystywana jako materiał tam, gdzie oczekujemy zwiększonej wytrzymałości. Budowa jachtu, który ma sprostać trudom Arktyki wymaga odpowiedniej odporności na ew. uszkodzenia wynikłe w przypadku spotkania z lodem. I w takim przypadku stal jest lepszym wyborem.