Kontrola transportu – co musisz o niej wiedzieć?
W czasach obecnych kontrola transportu to rzecz jasna nie tylko kontrola naczep tych sporych samochodów dostawczych, czyli nie tylko sprawdzanie dokumentów tych pojazdów, dokumentów ich naczep i tego, czy są przepisowo załadowanymi, jeśli chodzi o zabezpieczenia ładunku i jego masę. Kontroluje się także mniejsze samochody dostawcze poruszające się po sporych miastach i po trasach lokalnych, transport powiązany z autobusami i pojazdy dostawcze różnego typu przekraczające granice. Istotnym jest też i to, że samochody kontroluje się w sposób uregulowany prawnie, czyli ma się na to sztywno wyznaczony czas i właśnie dlatego te samochody spełniające normy urzędowe szybko przechodzą kontrole. Wyjątkiem są jedynie te auta które dziwnie wyglądają, a konkretniej te po których zawieszeniu widać to, że są obciążonymi nadmiernie i co równie ważne stan wizualny i techniczny tych samochodów wyraźnie wskazuje na to, że mogą być one tymi obciążonymi nadmiernie lub też i tymi w dość słabym stanie technicznym. Funkcjonariusze publiczni kontrolujący pojazdy mogą też dostać donos odnośnie tego, że auto o konkretnych numerach rejestracyjnych może wyjechać z bazy firmy nadmiernie obciążone.
Kontrola transportu – zasady
Zasadniczo to nie ma czegoś takiego jak typowa kontrola pojazdu, choć są te, w których przypadku doskonale widać to, że auto jest przepisowo załadowane i dlatego też sprawdza się tego typu samochód pośpiesznie, po to by dana para funkcjonariuszy miała więcej czasu na kontrole pojazdów, które wyglądają na zbyt mocno obciążone. Mowa tu konkretnie o tym, że takie kontrole to też i nacisk z góry na to, by w skali dnia skontrolować jak najwięcej pojazdów, czyli w skali tej jednej godziny pracy trzeba skontrolować jak najwięcej samochodów, bo każda godzina pracy funkcjonariuszy jest cenną. Szefowie tych funkcjonariuszy pragną też i tego, by w tym typowym dniu pracy efektywność była jak najwyższą, bo pragną tego, by w rocznym budżecie skontrolować jak najwięcej aut z ładunkami. Tego typu podejście do efektywności jest rzecz jasna normą, choć to także błąd, bo w wyniku pośpiechu dochodzi do przeoczeń.
Kontrola transportu a sprzęt
W czasach obecnych kontrola transportu to też i wiele elektroniki, a konkretniej z roku na rok na przejściach granicznych przybywa specjalnych skanerów do sprawdzania ładunków aut dostawczych. Wszystkie te sprzęty czynią kontrole szybszymi i bardziej efektywnymi, ale te sprzęty też swoje kosztują i w tym właśnie tkwi problem o znaczeniu kluczowym, bo w pierwszej kolejności taki zaawansowany sprzęt trafia do sporych miast i do tych największych przejść granicznych.
Więcej o kontroli transportu poczytasz na https://okiko.pl/2021/12/02/analiza-czasu-pracy-kierowcow-naruszenia-czasu-pracy-kierowcow-czyli-jak-przygotowac-sie-do-kontroli/