Zgoda ze sobą i z innymi. Asertywność w biznesie
Mówi się, że asertywność to umiejętność mówienia „nie”. Jest to prawda, ale można to uznać raczej za pewien skrót myślowy, bowiem asertywność to dużo więcej. Słownik języka polskiego mówi tak o asertywności: [asertywność] postawa charakteryzująca się wyrażaniem swoich poglądów w jasny i otwarty sposób oraz dbaniem o jak najlepsze zaspokojenie swoich potrzeb, ale z poszanowaniem zdania i potrzeb innych ludzi; domaganie się respektowania swoich praw, ale nie kosztem innych.
Asertywność w biznesie
Asertywność w biznesie zakłada wywieranie wpływu przy jednoczesnym zachowaniu moralności. Musi ona zwracać uwagę nie tylko na nadawcę komunikatów, ale też na ich odbiorcę i brać pod uwagę jego potrzeby, a także prawa. A jeśli weźmiemy pod uwagę sztukę perswazji, to najważniejsze jest, że nie ma ona nic wspólnego z manipulacją. Każe wziąć odpowiedzialność za własne słowa.
Dzięki asertywności w biznesie można stwarzać trwałe i dobre relacje z klientami. Klient, który czuje, że jego potrzeby są brane pod uwagę, czuje się bezpieczny. Określanie granic w tych relacjach pozwala łatwiej osiągać cel jednej i drugiej stronie.
Warunki asertywności
Hanna Hamer sformułowała 7 warunków asertywności:
1. Dawanie innym ludziom tych samych praw co sobie (np. prawa do błędów, niewiedzy, do zabawy, wypoczynku, do zapominania).
2. Dbałość o zwięzłość i precyzję wypowiedzi.
3. Stosowanie komunikatów typu „ja”.
4. Przyjazna i zdecydowana mowa ciała.
5. Spójność mowy ciała ze słowami.
6. Naturalne zachowanie się bez „maski” i udawania.
7. Uprzejmość bez okazywania wyższości czy dominacji.
Terry Gillen dodaje do powyższego cztery zasady asertywności:
1. Dobry kontakt wzrokowy.
2. Naturalny ton głosu.
3. Otwarta postawa.
4. Używane słownictwo.
Asertywność nie tylko poprawi Twoje relacje z innymi, ale także wpłynie doskonale na relacje w biznesie. Myślenie o sobie, nie w rozumieniu egoistycznym, ale asertywnym właśnie, pozwoli być bardziej przekonującym. Uległość, ale i zbytnia agresja (choćby słowna) jeszcze nikomu nie przyniosły satysfakcjonujących wyników.